Tävlingskommittén och att tävla för Överby Hästsportförening

Överbys tävlingsverksamhet drivs av klubbens tävlingskommitté. I kommitéen sitter idellt engagerade medlemmar som brinner för att planera och arrangera både interna och externa tävlingar på anläggningen. Inom kommittén arbetar flera olika grupper vid sidan av varandra för att göra Överby till en attraktiv tävlingsplats som både tävlingsekipage och besökare vill återvända till.

Har du frågor angående tävlingsverksamheten eller tävlingskommitténs arbete är du varmt välkommen att ta kontakt med Sandra Andersson eller Tosha Lundgren i stallet. Det går även bra att maila overbytavling@gmail.com

Regler för tävlande för Överby

Överbys tävlingsryttare ska på tävlingsplatsen främja den gemenskap och goda hästhållning som ridskolan och föreningen utvecklat. De ska följa Svenska Ridsportförbundets föreskrifter samt vara goda förebilder för de medhjälpare som är med på tävlingen.

För att lösa licens för Överby måste du vara medlem i Överby Hästsportförening. Genom att lösa licens för Överby åtar du dig ett ansvar att ställa upp som funktionär på de externa tävlingar som föreningen anordnar. Ryttare som tävlar privathäst ska hjälpa till på minst två av de tävlingar som arrangeras under året. Ryttare som tävlar lektionshäst ska hjälpa till på tre av de tävlingar som arrangeras under året. Lektionsryttare ska även ingå i en arbetsgrupp med olika ansvar för förberedelser inför tävlingarna.

Tävlande för Överby har chans att vara med i de lag i Allsvenskan som Överby har i olika divisioner i dressyr för både häst och ponny. Överby står för lagavgiften och den individuella avgiften om laget består av minst två lektionshästar/ponnyer, i annat fall får laget bekosta avgifterna själva. De ryttare som ingår i ett lag förväntas hjälpa till extra inför eller under ytterligare minst två av de tävlingar som föreningen anordnar. Det finns också möjlighet att anmäla ett lag i hoppning på häst och/eller ponny, vid intresse kontakta tävlingsledaren.

Lektionsryttare har chans att vara med i Stockholms Läns Lektionshästmästerskap som arrangeras en gång per år för både häst och ponny. Överby står för startavgiften i mästerskapsklassen. De ryttare som startar i Lektionshästmästerskapen förväntas hjälpa till extra inför eller under en av de tävlingar som föreningen anordnar.

Har du frågor kring tävlingsverksamheten?

Kontakta tävlingsansvarig Sandra Andersson, overbytavling@gmail.com, 073-381 48 56